Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre hjemmesiden. Det sker dog først, når du klikker videre til næste side. Læs mere om cookies. Du kan også vælge at sige nej tak til cookies.

En ulykke er en fysisk eller psykisk skade, som sker efter en hændelse eller påvirkning. Hændelsen eller påvirkningen skal være pludselig eller vare højst 5 dage.

En ulykke kan anerkendes som en arbejdsskade, hvis skaden er sket på grund af dit arbejde eller de forhold det er foregået under.

Der skal med andre ord være sammenhæng mellem dit arbejde og årsagen til skaden - det kaldes ifølge Arbejdsskadeloven ”årsagssammenhæng”.

Hvis du tilfældigvis får en skade, mens du er på arbejde, skyldes skaden ikke nødvendigvis arbejdet. Et eksempel kunne være: Du rejser dig fra en stol og får en diskusprolaps.


Sådan undersøger vi en arbejdsulykke

Før vi kan vurdere, om du har været udsat for en ulykke på dit arbejde, skal vi have:

  • Din arbejdsgivers underskrift på, at hændelsen eller påvirkningen har fundet sted samt eventuelt yderligere oplysninger
  • Oplysninger om din arbejdsgivers forsikringsselskab
  • En lægeerklæring, der beskriver den skade, du har fået på grund af hændelsen eller påvirkningen

Vi vil eventuelt bede dig om at give os flere oplysninger om hændelsen eller påvirkningen.
Nogle gange vil vi spørge vores lægekonsulent, om der er årsagssammenhæng mellem skaden og hændelsen eller påvirkningen.
Vi undersøger ikke, om du eller din arbejdsgiver kunne have gjort noget for at undgå, at selve hændelsen skete.

Denne side er senest ændret den 18. oktober 2011

Lov og praksis

Vejledningen beskriver praksis for anerkendelse af ulykker efter arbejdsskadeloven

Notater